Інформаційна
війна грає важливу роль у боротьбі з усім, що наражає на небезпеку сучасний
світ.
«Цілеспрямовані
дії, вжиті для досягнення інформаційної переваги шляхом завдання шкоди
інформації , інформаційним процесам і інформаційним системам супротивника при
одночасному захисті власної інформації, інформаційних процесів та інформаційних
систем.», так у своїй статті «Інформаційна війна – що це таке?»
визначає це поняття І. Завадський.
Занадто
багато різних сенсів вкладається в слова інформаційна війна, залежно від
контексту їх вживання. Інформація – поняття,
що стосується усіх сфер людського життя та її діяльності. Вона є ключовим
моментом у прийнятті рішень. У інформаційні
війні інформація може бути як самим
ресурсом, так і засобами його отримання.
Це
нова форма конфлікту, що зобов'язує своїм існуванням до зростання глобальної
інформаційної інфраструктури. Походження інформаційної війни лежить в боротьбі
людського мозку.
Георгій
Почепцов у своїй статі «Інформаційна війна як інтелектуальна війна» говорить: «Світ
сьогодні будується завдяки інтелектуальному інструментарію. І негативне, і позитивне в ньому є
результатом насамперед інтелектуальних дій.
Саме тому аналітичні центри зайняли важливе місце в ієрархії державного
управління. Усі ключові події
сьогодення, по суті, були придумані за письмовими столами, і вже потім були
реалізовані. Саме через інтелектуальну складову на перше місце поступово
виходять інформаційні війни і некінетична зброя - як новий тип зброї, на який
ніхто не готовий реагувати адекватно.
Слабкий в традиційному розумінні опонент може виявитися сильним у
кібератаці.»
Одним
з основних методів інформаційної атаки є дезінформація, або подання інформації
у вигідному для себе ракурсі. Енгельбарт казав: «Це зовсім інше, коли ваша ціль
отримати патенти і бути першим. Але коли ціллю є те, як змінити світ, щоб ми
разом мали більше можливостей для розв'язання складних і невідкладних проблем?»
Тому суть справи навіть не в інформації, а в її дії на свідомість, чи
підсвідомість. Дані методи дозволяють змінювати оцінку того, що відбувається з
населенням території противника, розвивати настрої поразки, і, в перспективі,
забезпечити перехід на бік ведучого інформаційний вплив. З появою засобів масової інформації і
загальним підвищенням рівня грамотності в XX столітті ведення інформаційної
війни стало більш ефективним.
Знову
хотілося б звернутися до слів Почепцова, який визначає: «Інформаційні війни
базуються на інтелектуальному інструментарії, тому що немає однозначної
відповіді на основні питання щодо їх підготовки: яка аудиторія краще підійде,
який саме меседж зможе виконати поставлені завдання, якою може бути форма для
потрібного в цьому випадку контенту.»
Сьогодні
фактично в кожному номері друкованого або інтернет-видання мається матеріал, що
є фрагментом тієї чи іншої інформаційної війни.
Наше мовне, культурне та інтелектуальне середовище - об'єкт
агресії. Ми живемо в окупованій державі,
де продаються чужі товари з іноземними назвами, дивляться чужі фільми і
правлять чужі цінності. Пристосовуємося
під окупаційний режим, мета якого - послабити нашу країну і зробити її
інформаційної колонією. Але це
знову-таки на геополітичному, рівні країн.
Інформаційна
війна - реальна зброя в сучасній конкурентній боротьбі. Однак більшість потенційних жертв або не
вміють ним користуватися, або зовсім не підозрюють про його існування. Все це робить українські компанії легкою
здобиччю зовнішніх гравців, які мають досвід.
Сьогодні
ж точно відомо: інформаційні війни вже йдуть, і ми в них залучені. Велика частина великих українських компаній
та політичних партій ведуть свою власну інформаційну війну, спрямовану на
захоплення «території» конкурента.
Яремчук Василина
Немає коментарів:
Дописати коментар